لوگو چیست؟

لوگو چیست - لوگو - لوگو معدن - لوگو صنعتی - طراحی لوگو سنگ - طراحی لوگو - لوگو سنگ - لوگو کارخانه سنگ - لوگو برای معدن - لوگو معدن سنگ توسط تیم محتواسازان آرماندیس

نشان واره، نشان تجاری، لوگو یا آرم یک عنصر گرافیکی از علائم دیداری است، به طوری که با حروف و سبک خاصی طراحی می شود. لوگو مثل چهره یا نام اشخاص است. در طراحی گرافیک برای ارتباط تصویری، نشانه های بصری (قابل دیدن) هستند. نشانه از شکل، رنگ و نوشته تشکیل شده است. گاهی نوشته، خود نشانه است یا جزء تفکیک ناپذیری از آن است و گاه جزء پیوست شده یا همنشین با نشانه است. در هر صورت این دو باید با هم هماهنگ باشند.

در ادامه این مقاله از گروه محتواسازان آرماندیس سعی می کنیم شما را با لزوم و اهمیت داشتن لوگو آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

لوگو به عنوان یک نماد یا نشان تجاری است که برندها برای معرفی خدمات، محصولات و اهداف خود از آن استفاده می کنند. در واقع نشان واره تصویری است که مخاطب شما، با آن تصویر شما را به یاد می آورد. همچنین نشان واره همانند امضای یک شرکت است و داشتن لوگو نشان دهنده قانونی و قابل اعتماد بودن تجارت شماست.

آرم یا نشانه نمادیست برای بیان کردن یک عبارت یا القا نمودن یک مفهوم. آرم ها چیزی شبیه امضا یا نشانه ای برای وجود یا حضور شخص یا موسسه ای است که آرم متعلق به آن می باشد. 

لوگوها در هر جایی که حضور آن موسسه یا شخص یا رویداد صاحب لوگو در آن وجود دارد ثبت می گردد و نشان دهنده رد برجای مانده از او در آنجا است. طراحی نشانه یکی از تخصص های رایج و منحصر به فرد در طراحی های گرافیکی محسوب می شود.

 سابقه طراحی نشانه به زمان های بسیار بسیار دور بر می گردد، آنجا که انسان های اولیه برای انتقال مفاهیم مربوط به شکار و شرایط زندگی  در یک نقطه، علائمی را روی دیوار غارها ثبت می کردند و هر کجا آن علامت دیده می شد، مفهوم مشخصی را به مخاطب و بیننده منتقل می نمود. از تحولات مربوط به ثبت نشانه ها در دیواره غارها بود که حروف و به تبع آن خط اختراع گشت.

لوگو، نشانه یا علامت گرافیکی است که توسط سرمایه داران تجاری، موسسات و حتی اشخاص حقیقی، برای متمایز کردن خود از دیگران در دید عموم، استفاده می شود. لوگوها یا تماما گرافیکی هستند( سمبل یا آیکون) و یا از نام تجاری سازمان یا موسسه تشکیل شده اند (لوگوتایپ یا ورد مارک).

در دوران حروف چینی با فلز داغ، لوگوتایپ، مجموعه ای از فونت ها و کاراکترها بود. در دوران کنونی که عصر ارتباطات است، لوگوی یک شرکت، اغلب مترادف با مرغوبیت یا برند شرکت است.

آرم شما می بایست طوری طراحی شده باشد تا بتواند بصورت بصری، سناریوی برند شما را به گوش مخاطب برساند و همچنین به اندازه ای جذاب باشد تا بتواند مشتریان مورد نظرتان  را مجذوب نماید.

لوگو - لوگو معدن - لوگو صنعتی - طراحی لوگو سنگ - طراحی لوگو - لوگو سنگ - لوگو کارخانه سنگ - لوگو برای معدن - لوگو معدن سنگ توسط تیم محتواسازان آرماندیس

دسته بندی لوگو ها:

با توجه به نوع عناصر به کار رفته در لوگو می توان سه دسته بندی ساده و کلی برای آن تصور کرد: نوشتاری، تصویری و یا ترکیبی.

نوشتاری: لوگوی نوشتاری  که به آن لوگوتایپ هم گفته می شود با کمک نام شرکت یا کسب و کار مورد نظر طراحی می شود و باید حتما خاص و منحصر به فرد باشد. گاه لوگوها تنها بر اساس شکل نوشتاری نام سازمان یا محصول یا کالا طراحی می شوند. لوگوی نوشتاری با ظاهر گرافیکی متفاوت، دارای رفتار بصری متناسب با شخصیت برند است.

تایپ: یکی از انواع آرم است که از یک یا چند کلمه تشکیل می شود که باید خوانا و از سایر آرم ها متمایز باشد. لوگوتایپ اصلی ترین نوع لوگو نوشتاری است که شامل نام شرکت یا برند به صورت کامل است. برای طراحی لوگوتایپ ها معمولا از فونت سفارشی استفاده می شود، تا جذابیت و منحصر به فرد بودن بیشتری به بیننده منتقل شود.

مونوگرام: آرم مونوگرام طراحی نام برند با استفاده از یک یا دو حرف اول آن است. ممکن است برندی ترجیح دهد از نام کامل خود برای طراحی آرم یا نشان تجاری اش استفاده نشود.

 مونوگرام ها شامل حروف اختصاری نام شرکت هستند. معمولا زمانی از مونوگرام برای طراحی استفاده می شود که نام تجاری طولانی باشد یا بخواهیم سادگی گرافیکی بیشتر رعایت شود. به عنوان مثال، آی بی ام و ناسا نمونه ای از لوگو های مونوگرام هستند.

حرف نماد: این آرم ها نوع خاصی از مونوگرام ها هستند، چرا که زمانی که فقط از یک یا دو حرف در طراحی آرم نوشتاری استفاده شود به یک لوگو حرف نماد می رسیم.

تصویری: نشانه های تجاری انواع مختلفی دارند که یکی از آن ها نشانه تجاری تصویری است. همان طور که از نام این نشانه تجاری هم مشخص است در طراحی آن از شکل های مختلف یا نمادهایی خاص استفاده می کنند که مهم ترین موضوع این است که بیننده با دیدن این نماد فورا به یاد برند مورد نظر افتاده و آن برند در ذهنش تصویرسازی شده و تداعی شود. برای طراحی نشانه تجاری تصویری لازم است تا چند نکته در آن رعایت شود. رعایت کردن این نکته ها کمک می کند تا لوگویی که طراحی می کنید بسیار اثرگذار بوده و در نهایت موفق عمل کند.

این نکته ها عبارت هستند از:

  1. نشانه تجاری باید به گونه ای جذاب و در عین حال گویا باشد که در خاطر بماند.
  2. نشانه تجاری که طراحی می کنید باید به محض دیده شدن توسط کاربر شناخته شود و او را به شک و ابهام نیندازد.(منحصر به فرد باشد)
  3. مهم است که نشانه تجاری در اندازه های مختلف وضوح و خوانایی خود را حفظ کند.
  4. نشانه تجاری باید به نوعی توضیح دهنده باشد و در عین مختصر و مفید بودن قابل حس نیز باشد.

پیکتوریال: در واقع تصویریه که وقتی به آن برند فکر می کنید یا اسم آن را می شنوید به ذهنتون میرسه. یک لوگو پیکتوریال در واقع می تونه فقط شامل یک تصویر باشه. مثل سیب در لوگو اپل یا پرنده در لوگو توییتر.

امبلم (Emblem): این سبک از نشان واره ها شامل یک نوشته داخل یک آیکون یا تصویر است. مثل مدال ها و مهره های قدیمی که تا حالا دیدید. این نشان واره ها ظاهری سنتی و کلاسیک دارند که جزئیات بیشتری در طراحی دارند.

ترکیبی: لوگو ترکیبی از ترکیب لوگو تیپ و لوگو تصویری است که با استفاده از عکس و نوشته یه تصویر مستقل ایجاد می شود.

تصویری ساده: تصویر یا نماد به کار رفته در این دسته، برگرفته از اشیاء پیرامون ماست.  

انتزاعی: به معنی اشکال ذهنی هستند و نماد بیرونی ندارند و برگرفته از خلاقیت و حس هنری طراحان و ایده پردازان آن است. میتوانند هندسی و یا غیر هندسی  باشند. برندهایی که می خواهند در اوج تمایز باشند و یا حس خلاقیت را به مخاطب منتقل کنند از این نوع استفاده می کنند.

مسکات: این نشان واره ها در واقع بر مبنای یک کاراکتر است، که می تواند انسان، حیوان و یا موجودات خیالی باشند، طراحی  می شوند. برای برندهایی که به دنبال موثر تر دیده شدن هستند و می خواهند ارتباط عمیق تری با مخاطبان خود برقرار کنند مناسب هستند.

بر مبنای سمبل : این نشان واره ها معمولا برگرفته از نمادهای باستانی طراحی می شوند و برای برندهایی که میخواهند مفهومی از نماد را در خود داشته باشند، به تاریخ گره بخورند یا اصالت خود را به رخ بکشند.

لوگو - لوگو معدن - لوگو صنعتی - طراحی لوگو سنگ - طراحی لوگو - لوگو سنگ - لوگو کارخانه سنگ - لوگو برای معدن - لوگو معدن سنگ توسط تیم محتواسازان آرماندیس
هدف لوگو چیست؟
  1. نشان می دهد شما خاص هستید.
  2. نشان می دهد شما حرفه ای هستید.
  3. توجه مخاطبان جدید را به شما جلب میکند.
  4. شما را در معرض دید بیشتری قرار می دهد.
  5. جذابیت بصری برندتان را افزایش می دهد.
  6. ماهیت برند شما را به مخاطبان می شناساند.
  7. یک رابطه احساسی با مخاطب برقرار می کند.
  8. اعتماد مشتری را جلب می کند چون نشان می دهد همیشه هستید. ( در واقع یک اعتبار برای برند شما ایجاد می کند)

13 پاسخ

    1. ممنونم جناب پریشانی عزیز.بله شما می توانید در قسمت خدمات برندینگ مشاهده کنید که ما طراحی لوگو برای صنایع مختلف انجام می دهیم. و در قسمت ارتباط با آرماندیس می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید یا ثبت اطلاعات کنید که با شما تماس بگیریم. اگر باز سوالی داشتید در خدمت شما هستیم

    1. بله جناب خراسانی شما می توانید در قسمت خدمات برندینگ مشاهده کنید که ما طراحی لوگو برای کارخانه سنگ و سنگبری ها را انجام می دهیم. و در قسمت ارتباط با آرماندیس می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید یا ثبت اطلاعات کنید که با شما تماس بگیریم. اگر باز سوالی داشتید در خدمت شما هستیم

    1. ممنونم خانم عابدیان عزیز بابت ثبت نظرتون. سعی ما متفاوت بودنه.
      امیدواریم بتوانیم به هدفمون برسیم.

  1. مقاله تون خوب بود 👍👍👏👏👏
    همین باعث شد تصمیم بگیرم لوگو شرکتم رو عوض کنم. لطفا با شماره من تماس بگیرید ***********

    1. ممنونم جناب صابری عزیز بابت ثبت دیدگاهتون.
      با تیم مارکتینگ هماهنگ میکنیم با شما تماس بگیرند.
      منتظر تماس ما باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *