برندینگ چیست؟
توصیفهای زیادی برای «برند» وجود دارد. میتوان برند را هویتِ یک کسبوکار فعال در زمینهی خدمات یا محصولات دانست. این هویت باعث میشود شرکتها و کسبوکارهای فعال در یک حوضهی واحد تفکیک شوند. و اما برندینگ، تلاش برای شکلگیری درست، رشد، شناخته شدن، دوست داشته شدن و انتخاب شدن این هویت (برند) است.
چرا برندینگ در صنعت سنگ مهم است؟
برندینگ باعث شناخته شدن هویت، خدمات، محصولات و برند یک کسبوکار میشود. علاوه بر جذب مخاطبین و شناخته شدن، باعث میشود که آن مخاطبین تبدیل به مشتری، و مشتریها تبدیل به مشتری وفادار شوند. یکی از مهمترین جنبههای برندینگ ایجاد محبوبیت در کنار شناخته شدن است.
جای خالی برندینگ در صنعت سنگ به وضوح مشخص است و تعداد کمی از افراد و شرکتهای فعال در این زمینه به این مسئله میپردازند. این عدم پرداختن به این موضوع عواقب زیادی برای این صنعت داشته و دارد.
رقابت صنعت سنگ با دیگر مصالح ساختمانی
فعالین حوضههایی مانند آجر و کاشی سرامیک سفر خود را در جهان برندینگ آغاز کرده و در این زمینه صنعت سنگ باید هرچه سریعتر دست به کار شود. تاثیر مثبت و به سزای برندینگ در حوضهی مصالح ساختمانی دیگر به خوبی مشهود است.
فعالین صنعت سنگ، سنگبریها، شرکتهای سنگ و دیگر مشاغل مربوطه بایستی برای دیده شدن و جذب مخاطب هرچه سریعتر اقدامات لازم برای یک برندینگ استاندارد را شروع کنند.

پاشنه آشیل صنعت سنگ: غفلت از برندینگ
همانطور که اشاره شد غفلت از برندینگ بزرگترین ضعف صنعت سنگ است. افراد بسیار کمی شرکتهای فعال در حوضهی صنعت سنگ را میشناسند. کسبوکارهای کمی در این حوضه هویت، محبوبیت و شناخته شدن را به دست آوردهاند.
علاوه بر شناخته نشدن کسبوکارها، حتی جای خالی اطلاعاتی همچون انواع سنگ، کاربردهای هر نوع سنگ و… به سبب عدم وجود برندینگ و تولید محتوا در حوضهی سنگ، به خوبی احساس میشود.
راهکارهایی برای بهبود برندینگ در صنعت سنگ
۱- هویت بصری منحصر به فرد
هویت بصری به خصوص در متمایز کردن برند و پروسهی برندینگ در صنعت سنگ تاثیر به سزایی دارد. به عنوان مثال انتخاب لوگو، رنج سازمانی، قالبهای سوشال مدیا و سایت، فونت و غیره متناسب با هویت کسبوکار و صنعت سنگ کمک شایانی به انتقال مفاهیم خورد نظر به مخاطب میکند.
در حوزهی صنعت سنگ نیز مانند حوزههای دیگر بایستی جلوهی بصری، بازتابی از برند و حیطهی کاری آن، پیام و چشماندازهایش باشد.
به عنوان مثال، برای انتخاب رنگ سازمانی میتوان از ویژگیهای طبیعی سنگ استفاده کرد و رنگهایی در طیف خاکستری، طوسی و سفید استفاده نمود. اگر تمرکز و پیام برند بر روی محافظت از محیط زیست با انتخاب سنگ طبیعی به جای محصولات مصنوعی مشابه است، میتوان از رنگهایی در طیف سبز استفاده کرد.
هنگام طراحی لوگو، قالبهای سوشال مدیا و سایت و…، میتوان از بافت و طرح انواع سنگ الهام گرفت. استفاده از طرح و بافت سنگ در این موارد، زاویههای تند و خطوط محکم، انعکاس نور و سایهها از جمله مواردی است که با الهام از سنگ، پیام برند را منعکس میکنند.
۲- تولید محتوای آموزشی و معرفی محصولات
همانطور که قبلتر اشاره شد، اکثریت افراد اطلاعات کافی دربارهی انواع سنگ و دیگر موارد مربوط به صنعت سنگ ندارند. ایجاد و تولید محتوای آموزشی و معرفی محصول مناسب میتواند یک گام بزرگ در روند برندینگ باشد. این محتوا میتواند در سایت یا سوشال مدیا منتشر شده و مخاطب مورد نظر را جذب کند. داشتن سایت و استفاده از سئوسایت در این روند نقش مهمی دارد.
برای تولید محتوای آموزشی و معرفی محصولات در صنعت سنگ، تکنیک “داستانسرایی بصری با تمرکز بر ویژگیهای فنی و زیباییشناسی” میتواند موثر باشد. به عنوان مثال تولید محتوای ویدئویی که در آن پلههایی که از سنگ مرمر ساخته شدهاند را به نمایش در میآید و مزایا و معایب فنی و بصری این انتخاب مورد بررسی قرار میگیرد.
نوع دیگری از محتوای معرفی محصول که در حوزهی سنگ میتواند بسیار کمک کننده باشد، محتوای مقایسهای است. به عنوان مثال ویدئویی که در آن پلههای سنگ مرمر با انواع دیگر پله مقایسه میشوند و معایب و مزایای هریک بررسی میشود تا مخاطب بسته به نیاز خود سنگ مورد نظرش را انتخاب کنید.

۳- شرکت در نمایشگاهها و رویدادهای صنعتی
یکی از بسترهایی که به شناخته شدن یک برند و محبوبیت آن کمک شایانی میکند شرکت در نمایشگاههای و رویدادهای صنعتی است. حتی برگزاری و میزبانی اینگونه مراسمها و رویدادها هم یکی از گزینههای مناسب برای ارتباط با مشتری و معرفی محصولات است.
۴- فعالیت در فضای مجازی (سوشال مدیا)
در عصری قرار داریم که یکی از بازوهای اصلی برندینگ، سوشال مدیا است. بستری با پتانسیل بسیار زیاد برای رشد، معرفی و برندینگ. مواردی مثل اینستاگرام، یوتیوب، تلکرام، لینکدین و… که هم میتواند مخاطب هدف را جذب کند، هم اطلاعات مورد نیاز را در اختیارش قرار دهد و هم او را به مشتری تبدیل کرده و نیازهای او را برطرف کند. در ادامه میتوان محتوای مورد نیاز مشتریان را نیز ارائه داد تا آنان به مشتری وفادار تبدیل شده و نیازهای آنها نیز برطرف شود.
فعالین حوضههایی مانند صنعت سنگ به ندرت اقدام به فعالیت در فضای مجازی (سوشال مدیا) میکنند. این باعث شده که بستر کم رقابتتری باشد و پیشرفت در آن آسانتر شود.
۵- تمرکز بر تفاوتها و مزایای خاص سنگ طبیعی
با تاکید بر مزایای خاص سنگ طبیعی و برتریهای آن نسبت به کاشی و امثالهم، میتوان این آگاهی را به مخاطب داد که گزینهی بهتری نسبت به مصالح دیگر است. تاکید بر برتریهای مانند دوام، زیبایی و سازگاری با محیط زیست.
۶- تبلیغات هدفمند در نشریات و پلتفرمهای مرتبط با صنعت ساختوساز
تبلیغ در مجلات معماری، نشریات صنعت ساختمان و پلتفرمهای تخصصی میتواند به جلب توجه مخاطبان هدف کمک کند. تبلیغات تخصصی به برندسازی و افزایش اعتبار برند در میان متخصصان و فعالان این صنعت کمک میکند و احتمال همکاریهای جدید را افزایش میدهد.

کلام آخر
در پایان، بایستی بیش از پیش به اهمیت برندینگ در صنعت سنگ پرداخته شود، چراکه این امر تاثیر به سزایی در روند رشد، شناخته شدن، محبوبیت و جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری وفادار دارد. شما میتوانید این روند را به تیم محتواسازان آرماندیس، فعال تخصصی در حوضهی برندینگ و تولید محتوای صنعت سنگ بسپارید. این تیم طبق راهکارهای ذکر شده و فراتر از آن پروسهی برندینگ کسبوکارها شما را میسر خواهد کرد.